In adviesgesprekken die wij als LocalSecret hebben met ondernemers in de leisure/toerisme industrie, vallen maar al te vaak twee zaken op:
- Leisure/toerisme ondernemers maken wel gebruik van social media (t.w. ze maken accounts aan), maar hebben geen idee hoe ze er echt gebruik van kunnen maken. Dit komt omdat ze geen idee hebben hoe ze om moeten gaan met de manier waarop het internet bestaande structuren op zijn kop zet. De rol van en de verhouding tussen aanbieder en klant zijn immers drastisch veranderd. Leisure ondernemers (en zij niet alleen) lijken vergeten te zijn hoe ze op een menselijke manier communiceren met hun klanten. Uiteraard is dit fnuikend voor de resultaten die het inzetten van social media oplevert.
- Marketingbeleid en marketingacties zijn vaak slecht onderbouwd. Soms is er zelfs helemaal geen beleid en is het puur reactief handelen op 'losse' advertentiemogelijkheden die zich voordoen. En nog fnuikender is dat de link naar de zakelijke bedrijfsdoelstellingen ontbreekt. Daardoor zijn acties die gedaan worden vaak los zand, zonder enige samenhang, richting of doel.
Maar lees vooral ook de onderstaande blog van Marcel Aalders.
Terug naar de basis van marketing: een unieke propositie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten